Quinoa

Ce este quinoa?

Originara din America de Sud, quinoa este o cereala, considerata a fi unul dintre cele mai complete alimente ale naturii. Numita si “cereala-mama”, quinoa era alimentul de baza al vechilor incasi.

Boabele de quinoa sunt niste sfere mici, galbene si turtite, avand un diametru de la aproximativ 1,5 pana la 2 mm si contin proteine, fier, calciu, potasiu, magneziu, zinc, vitamina E, seleniu, mangan, cupru, fosfor, fibre.

Zincul, magneziul, seleniul si vitamina E sunt benefice in prevenirea aparitiei bolilor de inima si a diabetului, contribuind si la reglarea greutatii corporale. Pe langa aceste elemente quinoa contine si riboflavina, o vitamina ce face parte din grupul B, ce are proprietatea de a reduce aparitia migrenelor.

Ce beneficii aduce quinoa in alimentatia noastra?

In boabele de quinoa se gasesc proteine mai usor de digerat decat cele din carne, arata dr. Gillian McKeith, in volumul “Hrana vie pentru sanatate. 12 superalimente naturale pentru intarirea sanatatii”.
In plus, sunt o sursa extraordinara de calciu mai usor de asimilat de organism decat calciul din lapte.
Quinoa este incadrata in categoria superalimentelor, alaturi de semintele de in, germeni, mei, lucerna, aloe vera, orz verde, patrunjel, alge marine, stevie, floarea-soarelui, alge salbatice verzi-albastre.

Boabele de quinoa reprezinta o uriasa sursa de proteine,ce furnizeaza organismului uman toti cei 9 aminoacizi esentiali. Dintre acestia o importanta deosebita o prezinta lizina, un aminoacid necesar in dezvoltarea si cresterea corpului, precum si in refacerea tesuturilor.

Desi nivelul proteic al boabelor de quinoa este comparabil sau il depaseste pe cel al multor tipuri de carne, aceasta forma de proteina vegetala nu produce colesterol sau o rigidizare a arterelor. Mai mult, quinoa reduce cantitatea de grasimi din sange si previne formarea placilor de aterom, reducand riscul de atac de cord. Consumul frecvent de quinoa, in special sub forma de germeni, scade riscul problemelor cardiace.

Pe langa proteine sale unice, quinoa contine, de asemenea, amidon, zaharuri, ulei (continut ridicat in acid linoleic esential), fibre, minerale si vitamine. Boabele de quinoa sunt bogate in vitaminele A, C, D, E, K si vitamine din grupa B-urilor. De asemenea, sant o sursa buna de fier, calciu, crom, cupru, fluor, iod, magneziu, potasiu, seleniu, zinc. Datorita vitaminelor si mineralelor, quinoa stimuleaza sistemul imunitar.

Aceasta cereala nu contine gluten, iar proteinele continute sunt mai usor de digerat decat cele de origine animala, Cantitatea de proteine continuta de o ceasca de quinoa preparata este de doua ori mai mare decat cea care se regaseste in cerealele obisnuite.

quinoa1

Un alt beneficiu este faptul ca aceasta cereala contribuie la reglarea nivelului de zahar in sange.
Cercetarile intreprinse asupra boabelor de quinoa au scos la iveala faptul ca aceasta cereala consumata cu regularitate previne formarea cancerului la san, fiind de asemenea foarte eficienta in tratarea si prevenirea arterosclerozei.

Quinoa ajuta la scaderea colesterolului si prevenirea bolilor de inima. O cescuta de quinoa gatita contine 5 grame de fibre, ce contribuie la o buna sanatate a tubului digestiv precum si ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare. Efectul sau antioxidant protejeaza corpul uman impotriva actiunii radicalilor liberi. Fata de alte cereale, quinoa contine si lignanii – fitonutrienti ce ajuta la prevenirea bolilor de inima precum si a cancerului.

Datorita faptului ca nu contine gluten, quinoa poate fi consumata si de catre persoana care sufera de boala celiaca. S-a constatat ca aceasta cereala are efecte pozitive si asupra colonului, consumul acesteia favorizand dezvoltarea bacteriilor “bune” din intestine.

Quinoa este bogata in fier, fapt ce o recomanda in alimentatia femeilor gravide precum si in cea a femeilor care alapteaza. Aceasta cereala duce la imbunatatirea calitatii laptelui matern dar este de asemenea recomandata si pentru copii mici deoarece ii ajuta in dezvoltarea unor oase si dinti puternici.
Datorita continutului bogat in vitamina B9, quinoa ajuta la imbunatatirea memoriei iar continutul ridicat de fier duce la oxigenarea sangelui si mentinerea volumului creierului.

Specialistii in nutritie recomanda mamelor sa inlocuiasca budinca de ovaz pe care o dau copiilor cu budinca de quinoa. Aceasta cereala intareste rinichii. Forta rinichilor copilului ii influenteaza cresterea, dezvoltarea si capacitatea de a invata.

Boabele de quinoa incoltite sunt recomandate pentru tratarea tulburarilor cauzate de ficatul lenes: oboseala, alergii, balonare, indigestie cronica, puls slab. “Quinoa contine mai mult calciu decat laptele, ajungand astfel la intarirea scheletului, a oaselor si cartilajelor. Astfel, quinoa poate fi un bun factor de protectie impotriva artritei, degradarii oaselor, malabsorbtiei calciului si a altor dereglari similare”, arata dr. Gillian McKeith in volumul “Hrana vie pentru sanatate”.

 Cum se prepara quinoa?

Quinoa este gustoasa si usor de digerat. Nu este lipicioasa la fel ca majoritatea celorlalte cereale si are o aroma delicioasa proprie.

Se prepara intr-un mod asemanator orezului, dar timpul de preparare se reduce aproape la jumatate. Prin preparare, boabele de quinoa cresc in volum de aproximativ patru ori.

Quinoa este un aliment care poate fi servit in multe feluri: ca atare, budinca, cereale adaugate in salate, in supe sau sosuri. Fata de orez, quinoa are un continut de amidon mult mai redus si prin urmare dupa ce a fiert va rezulta un preparat afanat. Quinoa are o textura pufoasa atunci când este gatita, si aroma usoara de nuca o face o alternativa la orez alb sau cuscus.

Quinoa poate fi germinata in forma sa bruta pentru a spori valoarea nutritiva. Germinarea activeaza enzimele sale naturale si multiplica continutul sau de vitamine. Quinoa are o perioada de germinare scurta: doar 2-4 ore de odihna intr-un pahar de apa curata este de ajuns pentru a incolti si a elibera gazele. Acest proces inmoaie boabele, facandu-le potrivite pentru a fi adaugate in salate si alte alimente reci.

Quinoa expandata se poate servi la micul dejun amestecata cu miere, migdale, sau fructe de padure. Quinoa faina poate fi folosita in panificatie fie amestecata cu faina de grau, fie singura, daca se doreste un produs fara gluten.

scris de Nina Morariu

Surse articol:

“Hrana vie pentru sanatate” – Dr. Gillian McKeith
www.traiescsanatos.ro
www.vegis.ro

Published by

3 thoughts on “Quinoa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *