BAZELE GATITULUI VEGETARIAN – Partea I

A fi vegetarian este o alternativa frumoasa si din ce in ce mai multi oameni aleg aceasta alternativa ca un stil de viata!

De acest lucru ne-am convins conferinta BAZELE GATITULUI VEGETARIAN sustinuta de Andra Dudea pe 31 Martie.

Si pentru ca foarte multi dintre voi, peste 100 de

participanti, ati revenit cu feedback-uri foarte frumoase pe email si v-ati exprimat dorinta de a intra in posesia prezentarii, facem acest lucru posibil. Cu permisiunea Andrei va vom pune la dispozitie prezentarea intr-o serie de mai multe articole. Astazi, partea I

Dimineata sa mananci regeste, la pranz negustoreste, iar seara ca un cersetor!

proverb chinez

Cronobiologia a aratat ca absorbtia energetica a alimentelor (utilizarea lor metabolica) este variabila in functie de ora din zi, de anotimp. Organismul nostru functionează intr-o corelatie absoluta cu ceea ce se întampla in univers! In acest sens s-a demonstrat ca in anumite segmente ale sistemului circadian anumite organe si sisteme functioneaza la parametri optimi, astfel:
Orele 23 – 01 – perioada  de maxima activitate a vezicii biliare. Cei care au probleme cu acest organ: adorm greu, au somn fractionat sau se trezesc si retrezesc
Orele 01 – 03 – se activeaza ficatul, perioada in care oxigenarea creierului este minima. Cei care sufera de afectiuni hepatice au un somn zbuciumat, se trezesc usor, adorm greu, sunt zbuciumati. Ficatul si vezica biliara fiind organe pereche, si cei suferinzi de afectiuni biliare prezinta aceleasi simptome.
Orele 03 – 05 – se activeaza plamanii, deci in această perioadă fumatorii, astmaticii, cei raciţi sau cu alte afectiuni ale aparatului respirator au cele mai importante reactii: se trezesc din somn, au un somn zbuciumat, neodihnitor, sunt coplesiti de  senzatia de teama si nesiguranta.
Orele 05 – 07 – este perioada de activitate maxima a intestinului gros. Este perioada in care majoritatea oamenilor se duc la baie . Se recomanda evitarea stresului si grabei in aceasta perioadă. Cei bolnavi cu acest organ se simt de obiciei mai rau decat in cursul zilei. Ceaiurile din plante le pot usura starea.
Orele 07 – 09 – incepe activitatea maxima a stomacului. Se va evita expunerea corpului la frig sau dusuri reci, este mai indicata ramanerea intr-un mediu cald. Se recomanda administrarea de vitamine.
Orele 09 – 11 – splina si pancreasul sunt la activitate maxima. Este total contraindicat consumul de alcool! Se recomanda consumul de fructe si miere de albine (singura perioadă din zi cand organismul poate digera fara efort dulciurile). Se va evita efortul fizic. Din contra, disponibilitatea la efort psihic si intelectual este la maxim!
Orele 11 – 13  – perioada de activitate maxima a inimii, scade nivelul de oxigenare al creierului, din aceasta cauza exista un risc marit pentru accidentare, este contraindicat consumul exagerat de alimente grele.

bazale-gatitului-vegetarian

Orele 13 – 15 – in aceasta perioada intestinul subtire este foarte activ, scade sensibilitatea la durere a danturii, deci este perioada ideală pentru tratamentele stomatologice. Capabilitatea de a avea o activitate fizică este pe curba, de regula, ascendenta.
Orele 15 -17 –  perioada hiperactiva a vezicii urinare, se recomanda consum marit de lichide ( apa, ceaiuri ) si activitate sportiva. Organismul este capabil sa digere mai usor si alimentele mai grele, creste in continuare capacitatea pentru activitatea fizica.
Orele17 – 19 – rinichii functioneaza la capacitate maxima, este indicat sa se evite actiunile factorilor care le ingreuneaza activitatea ( grasimi, zahar, sare, bauturi racoritoare, conservanti alimentari, cafea, alcool, dar mai ales stresul si frigul).
Orele 19 – 21 – activitatea maxima a pericardului si sistemului circulator. Este perioada de maxima receptivitate a simturilor, optima pentru a viziona spectacole de teatru, filme sau muzica. In aceasta perioada  toate tipurile de medicatie au eficienta maxima (atat cele administrate oral, cat si cele aplicate extern).
Orele 21 – 23 – este perioada de activitate a meridianului Trei focare. Organismul se pregateste de odihna, se recomanda calm, pregatirea organismului ai a locului de odihna!

Anotimpurile si hrana

Primavara sunt recomandate in special alimentele dulci si amare fata de cele acre, pentru a hrani splina si ficatul (el este asociat cu primavara, guverneaza scurgerea si descarcarea libera a energiei si a sangelui). Mancatul in exces ca si consumul multor acrituri duce la blocarea curgerii normale a energiei si a sangelui.
Vara inima este plina, iar rinichii sunt goliti de energie. Prin urmare, hrana trebuie sa fie uşoara, digerabila. Se vor evita alimentele grase, dure, greu de digerat, care pot creste caldura sangelui. Sunt recomandate cruditatile, semintele-boabe, legumele si fructele hranitoare, lichidele aflate la temperatura camerei si mai rar cele racite (vor fi evitate cele cu gheata sau racite la temperaturi scazute care pot deregla splina si stomacul, dar mai ales rinichii).
Toamna vor fi evitate bauturile in cantitate mare si foarte reci, ca si cruditatile in exces. Consumul fructelor specifice anotimpului (mere, pere, prune) aduc un plus de nutrienti necesari echilibrului energetic hepatic si splenic.
Iarna este considerata ca fiind anotimp de reparatii si de inmagazinare, asa ca sunt permise carnurile ca si cantitatile mici de alcool. Alimentele si bauturile sunt mult mai usor digerabile daca sunt calde.

ce-mananca-vegetarienii

In perioadele umede sunt recomandate produsele acre şi condimentate, pe cand in perioadele calde si secetoase sunt recomandate alimentele dulci deoarece ele cresc umezeala in organism. Pentru buna funcţionare a digestiei trebuie sa avem grija de buna functionare a vezicii biliare asa ca orice masa mai greu digerabila trebuie asociata neconditionat cu o salata amara (intareste stomacul, ii creste capacitatea secretorie si elibereaza vezica de bila, creste capacitatea de contractie a peretilor biliari).

7 Obiceiuri nesanatoase de a manca

  1. Prea mult sau prea puțin (cat incape in causul palmelor personale, doi pumni stransi)
  2. Mancam fara sa tinem cont de constitutia proprie (vezi tipologii ayurveda)
  3. Nerespectarea timpilor de digestie intre mese
  4. Mancatul emotional (depresie, nervi etc.)
  5. Mancatul rapid, nemestecat (30-50 masticatii inainte de inghitire, respiratie si apoi un nou dumicat)
  6. Apa sau alte lichide in timpul mesei
  7. Intelegerea si satisfacerea gresită a poftelor

Daca am fi atenti la pofte si am sti structura alimentului pe care il poftim, am cunoaste substantele dupa care „plange” organismul nostru si in felul acesta, ne-am putea evalua starea de sanatate astfel:

1. Pofta de acru – fructe acre, indica deficiente enzimatice ale ficatului si vezicii biliare. Pofta de unt, de smantana, de salate scaldate in ulei indica deficitul din organism a grasimilor saturate.
2. Pofta de sarat – de masline, de muraturi traduce dezechilibre ale sarii, ale tiroidei. Consumul excesiv de sare, insa, poate semnala un deficit important de sodiu, tulburare care intervine in transpiratii profuze, dar si in deficiente ale functiei tiroidiene.
3. Pofta de ceva dulce – nevoia de crom pe care il luam foarte bine din broccoli, struguri, branza, fasole boabe. Pofta de ciocolata reflecta nevoia de magneziu, zahar dar si de cofeina naturala pe care le gasim in nuci, seminte, legume, fructe, cafea, cacao, miere.
4. Pofta de paine – paine prajita traduce nevoia de azot pe care il luăm din alimente bogate in proteine: albus, branzeturi, peste, fasole boabe, nuci, soia.
5. Pofta de grasimi  – chipsuri, prajeli, slanina, unt – traduce nevoia de carbon dar si de grasimi saturate pe care le luam din grasimi animale ca si din fructe si legume proaspete.
6. Pofta de cafea sau ceai – nevoie de fosfor pe care il găsim in peste, oua, lactate, nuci, legume, fulgi, dar si de sulf, pe care il gasim in galbenusul de ou, ardei rosii, usturoi si ceapa.
7. Pofta de alcool, medicamente sau ceaiuri cu efecte relaxante – nevoia de proteine pe care le gasim in lactate, fructe de mare, nuci sau nevoia de calciu pe care il luam din mustar, ceapa, broccoli, legume, susan, branza, napi sau potasiu pe care il luam din masline negre, cartofi, spanac, verdeturi amare.

dieta-vegetariana

8. Pofta de gheata – nevoia de fier si mangan pe care le gasim in peste, fructe de mare, verdeata, cirese negre alune, nuci, arahide, ananas, coacaze negre.
9.Pofta de lapte sau de ou  – poate semnala deficitul din corp al aminoacizilor, grasimilor specifice, vitaminelor liposolubile si a unor microelemente. Pofta de mancaruri sarate traduce nevoia de cloruri pe care le gasim in peste, lapte de capra, sare.
10. Poftele din perioada premenstruala traduc deficiente majore ale zincului pe care il putem lua din alimentele verzi, fructe de mare, radăcinoase.
11. Pofta de mancaruri acide – nevoia de magneziu pe care il gasim in nuci, seminte, legume si fructe proaspete.
12. Pofta de solide mai degraba decat de lichide traduce nevoia acuta de apa, corpul este deshidratat, sufera de sete.
13. Senzatia de foame permanenta traduce nevoia de siliciu, de tirozina, de triptofan pe care le gasim in nuci, seminte, verdeturi, legume si fructe, in branza, spanac, cartofi, stafide.

Andra Dudea este bucatar si blogger vegetarian, vegan/raw vegan si isi tine la curent cititorii cu retele ei pe AMORAWS

Acest text face parte din conferinta BAZELE GATITULUI VEGETARIAN sustinuta de Andra Dudea pe 31 Martie 2016, eveniment organizat de Asociatia Vegetarienilor din Romania.

Toate drepturile de autor asupra textului ii apartin Andrei Dudea.

Credit foto: pixabay,com

 

 

Published by

2 thoughts on “BAZELE GATITULUI VEGETARIAN – Partea I

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *