BAZELE GATITULUI VEGETARIAN – PARTEA III

a venit momentul celei de-a III-a parti a PREZENTARII SUSTINUTE DE ANDRA DUDEA IN CADRUL CONFERINTEI ORGANIZATE DE ASOCIATIA VEGETARIENILOR DIN ROMANIA IN DATA DE 31 MARTIE – BAZELE GATITULUI VEGETARIAN SI RASPUNDEM LA INTREBAREA – CE MANANCA VEGETARIENII  SI POVESTIM DESPRE FAINA INTEGRALA DIN CEREALE, GERMENI SI VLASTARI.

3 – FAINA INTEGRALA DIN CEREALE

„Nu mancati decat  alimentele care se strică sau putrezesc, dar mancati-le inainte sa se intample acest lucru. Astfel faina alba rafinata nu se strica in timp, dar faina integrala se strica.” – atentioneaza Dr. McCollum de la Johns Hopkins University.

Cand spunem cereale ne referim la grau, ovaz, secara, orz, spelta, orez, mei, malai.

Faina integrala este  o sursa grozava de fibre insolubile, cele care sunt vitale pentru prevenirea litiazei biliare, a formarii calculilor biliari, in special in cazul femeilor, prin accelerarea tranzitului intestinal si reducerea secretiei de acizi biliari.

BAZELE GATITULUI VEGETARIAN – PARTEA I

cereale

Iata reteta parintelui Ghelasie de la manastirea Frasinei de paine harica: 
Faina integrala se amesteca cu putina apa.
Coca obtinuta se intinde cat mai subtire pe o scandura de lemn. Se lasa la uscat timp de 8 ore la o temperatura de pana la 40°C. In timpul uscarii poate sa se intoarca pe ambele parti.

Sa vorbim despre GLUTEN

Glutenul este o proteina de depozitare ce se gaseste in toate cerealele. Se numeste “proteina de depozitare” intrucat glutenului ii revine sarcina sa depoziteze amino-acizii. Proteinele de depozitare sunt des intalnite in industria alimentara. Glutenul este o molecula foarte mare, de fapt este una dintre cele mai complexe proteine consumate de oameni. Pentru a fi digerata, trebuie „sparta” de mai multe ori, iar multi dintre noi nu au „echipamentul” necesar pentru a o digera complet. Corpurile noastre nu au fost create ca să digere seminte de iarba cum ar fi graul. Animalele care au sistemul digestiv perfect pentru a digera semințele de iarba sunt pasarile.

Iata care sunt cerealele, respectiv fainurile care nu contin gluten – porumb – malai, orez – faina de orez, amaranth – faina de amaranth, mei – faina de mei, hrisca, care este de fapt pseudocereala – faina de hrisca.

Se spune ca painea crescuta cu maia ajuta la procesul de digerare a glutenului.

RETETE SIMPLE – SEMNATE SI RECOMANDATE DE BLOGGERI VEGETARIENI

PAINE IRLANDEZA DE SECARA

STICKSURI SAU BISCUITI DIN OVAZ CU SEMINTE

FOCACCIA FARA GLUTEN

PAINE SIMPLA CU MAIA

RISOTTO CU HRISCA SI ROSII USCATE

SUPA DE CEREALE

vlastari

4 – GERMENI SI VLASTARI

inca din antichitate majoritatea popoarelor foloseau germenii si vlastarii pe post de hrana terapeutica si regeneratoare. Chiar si in carti vechi datand din anul 2700 Î.C. – adevarate tratate de medicina ale vremurilor – precum Pen Tsao sau Marele Ierbar al Medicinii Chineze, mugurele crud de soia era recomandat pentru dureri de genunchi, edeme, crampe, probleme digestive, pete de pigmentatie sau boli ale scalpului. Se spune ca pana si puternicii armasari ai luptatorului Atilla erau hraniţi cu seminte de grau incoltit, inainte de confruntarile cele mai importante.
Germenii sunt seminţe germinate cu ajutorul apei, iar vlastarii sunt seminte germinate in apăa sau in pamant care cresc in dimensiune putand ajunge chiar si pana la 10 cm. La semintele germinate in apa se consuma atat samanta cat si planta, pe cand la cele crescute in pămant se consuma doar planta verde.

SEMINTE >>> germeni de grau, lucerna, linte, schinduf, naut, mazare, fasole, broccoli, varza rosie, ridichi, armurariu.
VLASTARI >>> floarea-soarelui, trifoi rosu, ceapa, praz, iarba de grau, iarba de orz

Majoritatea germenilor si vlastarilor sunt alimente vii, bogate in vitamina A, E, C, complexul vitaminic B, minerale precum magneziu, calciu, fier, fosfor, zinc, crom, seleniu, dar si multa clorofila cu efect de antioxidant si detoxifiant puternic. Mai mult decat atat prin aportul mare de fibre vlastarii combat constipatia, reduc colesterolul si  stimuleaza activitatea sistemului imunitar.
Datorita faptului ca procesul de germinatie creste volumul fibrelor din seminte, ele accelereaza digestia, asigura asimilarea corecta a substantelor nutritive si ajuta la eliminarea grasimilor inutile din organism.
Germenii si vlastarii au in compozitia lor o cantitate de 20-30 de ori mai mare de vitamine, enzime, minerale si substante nutritive comparativ cu planta matura, asadar un avantaj enorm pentru organismul uman. In timpul procesului de germinatie se mai dezvolta o serie de vitamine, enzime, minerale, flavonoide si uleiuri volatile, cunoscute generic sub denumirea de elemente vitale. Semintele germinate si vlastarii pot fi consumati la orice masa, crude sau foarte putin gatite – cu cat sunt gatite mai mult, cu atat isi pierd din caracterstici – in salate, cu putin ulei si sare. Se pot folosi chiar si in prepararea unor piureuri, in combinatie cu legume sau chiar fructe, dar si in supe sau orez.  In functie de fantezia ta, sky is the limit! 😛

BAZELE GATITULUI VEGETARIAN – PARTEA II

germeni-vlastari

Atat copiii cat si adultii pot consuma germeni si vlastari fara probleme. Pentru copii cantitatea de germeni ar putea varia intre 1-3 cani normale, de 120 ml/zi. Adultiipot consuma cantitati fara limita si spun asta fiindca multi consuma chiar si pana la 2 L de suc din germeni si vlastari pe zi.

RETETE SIMPLE

SALATA DE PRIMAVARA CU GERMENI SI VLASTARI

SMOOTHIE DIN POMELO SI VLASTARI DE FLOAREA SOARELUI

SALATA DETOXIFIANTA CU GERMENI DE FASOLE MUNG

ANDRA DUDEA ESTE BUCATAR SI BLOGGER VEGETARIAN, VEGAN/RAW VEGAN SI ISI TINE LA CURENT CITITORII CU RETELE EI PE AMORAWS

Acest text face parte din conferinta BAZELE GATITULUI VEGETARIAN sustinuta de Andra Dudea pe 31 Martie 2016, eveniment organizat de Asociatia Vegetarienilor din Romania.

Toate drepturile de autor asupra textului ii apartin Andrei Dudea.

Credit foto: pixabay.com

Published by

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *